Z pohledu Protikorupční linky je zcela nezbytné, aby se orgány činné v trestním řízení mnohem důsledněji věnovaly okolnostem nákupů armádní techniky v České republice. V posledních letech se opakovaně objevují závažná podezření na nehospodárnost, neprůhlednost a možné střety zájmů. Právní rámec takové kontroly nejen umožňuje, ale přímo vyžaduje preventivní zásah státu proti plýtvání veřejnými prostředky.
Zákonný rámec: Transparentnost a účelnost
Podle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, musí každý nákup ze státního rozpočtu splňovat zásady transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace. V případě armádních zakázek je navíc třeba dbát i na specifika vyplývající ze zákona o ochraně utajovaných skutečností. To však nemůže být důvodem pro zcela netransparentní rozhodování, zejména pokud jde o výběr dodavatele, cenotvorbu či potřebu samotné zakázky.
Obrana státu není bianko šekem – i armádní výdaje musí být veřejně odůvodnitelné a podložené reálnou potřebností.
Role policie a státního zastupitelství
Policejní orgány, zejména útvary zabývající se hospodářskou kriminalitou a korupcí, by měly:
- Aktivně analyzovat armádní tendry z hlediska možného porušení zákona (např. nadhodnocení zakázky, účelové nastavení kritérií, vazby mezi zadavateli a dodavateli).
- Prověřovat vliv lobbistických skupin a bývalých veřejných činitelů, kteří se mohou podílet na přípravě nebo prosazování konkrétních nákupů.
- Zkoumat důvody absence servisních smluv či výhodných podmínek, které jinak běžně vyjednávají zahraniční armády.
- Porovnávat ceny obdobné techniky v zahraničí, a ověřovat, zda Česká republika skutečně nakupuje za férovou cenu.
V případech, kde existuje podezření na účelové navýšení cen nebo netransparentní výběr dodavatele, by měly být zahájeny úkony trestního řízení dle § 158 odst. 1 trestního řádu.
Úloha občanů a veřejné kontroly
Občané mají nejen právo, ale i povinnost aktivně sledovat, zda stát nakládá s veřejnými prostředky v souladu se zákonem a dobrými mravy. Je třeba se ptát:
- Slouží daný nákup skutečně k obraně České republiky, nebo spíše k ofenzivním operacím v zahraničí?
- Je daný prostředek v souladu s vývojem současné obranné technologie (např. drony, kybernetická válka), nebo jde o zastaralý koncept?
- Byla zvažována podpora domácího průmyslu, nebo se opět podpořily zahraniční firmy navázané na politiky?
- Existuje srovnání s nákupy v jiných státech a je česká cena odůvodnitelná?
Například plánovaný nákup vozidel Supacat za trojnásobek ceny, než za kterou je pořídila britská armáda, je jasným případem, kde by měla být zahájena důkladná právní revize a veřejné slyšení.
Závěr: Nutnost systémové prevence a odpovědnosti
Vyzýváme tímto vládní kontrolní orgány, policii, Nejvyšší kontrolní úřad i státní zastupitelství, aby každé podezření na nehospodárnost či korupci v armádních zakázkách důsledně prošetřily. Vojenské zakázky nesmějí být nadřazené zákonům – právě naopak, jejich kontrola musí být ještě přísnější, neboť se jedná o strategické oblasti, kde se snadno skrývá vliv skupinových zájmů.
Abychom jako občané mohli věřit ve stát, který nás má chránit, musíme si být jisti, že jeho obranné výdaje nejsou zneužívány.