Banky v České republice usilují o přístup k citlivým údajům klientů mobilních operátorů. Ačkoliv má nový návrh pomoci v boji proti podvodům, kritici varují před zneužíváním osobních dat a narušením soukromí. Již nyní mají podnikatelé často problémy s otevřením účtu, jako by byli vyšetřováni policií.
Banky požadují větší pravomoci, kritici varují před zneužíváním dat
Banky se stále více zapojují do boje proti kybernetickým podvodům, které mají v České republice na svědomí stovky milionů korun ročně. Podle návrhu poslance Jiřího Havránka (ODS) by měly banky získat možnost spolupracovat s mobilními operátory a přistupovat k citlivým datům, například k údajům o rizikovosti telefonních hovorů. Tento krok by však mohl znamenat prolomení ochrany soukromí.
„Informace, které banky získají, mají pomoci odhalit podvodné transakce a zamezit zneužívání klientských účtů. Například dlouhý a neobvyklý telefonát se zahraničním číslem může být indikátorem rizika,“ uvádí důvodová zpráva k návrhu.
Problémy při zakládání účtu: Banky jako vyšetřovatelé
Už dnes čelí někteří klienti, zejména podnikatelé, komplikacím při otevírání účtů. Banky se často chovají jako vyšetřovací orgány – kladou otázky ohledně obchodních partnerů, vyžadují detailní informace o podnikání a snaží se zjistit obchodní tajemství. Mnoho firem, přestože splňuje zákonné náležitosti, má problémy s otevřením podnikatelského účtu.
„Klienti se cítí, jako by byli pod drobnohledem policie, aniž by provedli cokoliv špatného,“ upozorňuje právník zabývající se ochranou soukromí. „Pokud by banky získaly přístup k ještě citlivějším údajům, například od mobilních operátorů, mohlo by to vést k dalšímu zneužívání a narušení soukromí.“
Podvodníci vs. soukromí klientů
Podle České bankovní asociace bylo v prvních devíti měsících letošního roku napadeno více než 65 000 klientů bank, kteří přišli celkem o více než miliardu korun. Nejčastěji se jedná o tzv. vishing, kdy podvodníci volají klientům jako údajní bankéři a přesvědčí je, aby převedli peníze na „bezpečný“ účet.
„Propojení informací od mobilních operátorů by mohlo pomoci odhalit podvodné hovory a zabránit zneužití účtů,“ říká mluvčí České bankovní asociace Radek Šalša. Návrh však vzbuzuje obavy u ochránců soukromí, kteří varují, že by mohlo dojít k systematickému narušení důvěrnosti klientských dat.
Kritika návrhu: Překračování hranic ochrany soukromí
Opoziční poslanec Patrik Nacher (ANO) považuje návrh za kontroverzní. „Banky by měly začít u sebe. Už dnes mají nástroje, jak odhalit podezřelé transakce. Výměna citlivých dat je velkým zásahem do soukromí a není jisté, že je to správná cesta,“ říká Nacher.
Podobně obezřetně reagují i mobilní operátoři. „Jde o citlivá data, a pokud se bude sdílení realizovat, musí být velmi přesně nastaveno, aby nedošlo k jejich zneužití,“ uvádí mluvčí společnosti Vodafone Ondřej Luštinec.
Nebezpečí pro běžné klienty
Návrh také otevírá otázku, zda budou banky a operátoři schopni udržet data bezpečná. Spojení dat o telefonních hovorech a bankovních transakcích může vytvořit velmi citlivý profil klientů, který by mohl být zneužit. Kritici se obávají, že tento krok by mohl narušit důvěru mezi klienty a bankami.
Ačkoliv návrh cílí na snížení kybernetických podvodů, jeho implementace přináší mnoho rizik. Již nyní mají klienti problémy s přílišnou kontrolou ze strany bank při zakládání účtů, a další posílení pravomocí by mohlo situaci zhoršit. Ochrana citlivých údajů musí zůstat prioritou, jinak hrozí, že důvěra ve finanční instituce výrazně poklesne.
4o