Spotřebitelé si stěžují, že web registrdluzniku.cz se vydává za státní portál a za veřejně dostupné informace požaduje násobně vyšší poplatky. dTest podniká první kroky k prověření zákonnosti provozu.

Spotřebitelská organizace dTest aktuálně řeší první oficiální stížnosti na internetovou stránku registrdluzniku.cz, která podle spotřebitelů klamavě působí jako státní registr dlužníků, přestože žádný takový statut nemá.
Podezření na klamání spotřebitelů
Stížnosti zaslané dTestu uvádějí, že web používá grafické prvky připomínající státní symboliku – například státní znak a úředně laděný design. Tím podle autorů podání vytváří falešný dojem, že jde o oficiální portál státní správy. „Spotřebitelé jsou tímto vizuálním dojmem uvedeni v omyl a získávají mylnou představu, že se jedná o důvěryhodný státní registr,“ uvádí např. Petra Jehličková, jedna z oznamovatelek.
Přeprodávání veřejně dostupných údajů za vysoké ceny
Kromě vizuálního klamu stížnosti upozorňují také na nepřiměřeně vysoké ceny, které web účtuje za přístup k údajům z veřejně dostupných rejstříků, jako je například Centrální evidence exekucí (CEE). Cena nabízené služby má čtyřnásobně převyšovat standardní poplatky oficiálních zdrojů, a to bez odpovídající přidané hodnoty. Výpisy, které registrdluzniku.cz poskytuje, navíc podle stížnosti čerpají data právě z CEE, a tudíž jde pouze o drahé přeprodávání údajů.
dTest: Může jít o neúměrné zkrácení i porušení GDPR
Ve svém veřejném vyjádření dTest uvedl, že takové jednání může představovat tzv. neúměrné zkrácení dle § 1793 občanského zákoníku – tedy situaci, kdy spotřebitel platí výrazně více, než je reálná hodnota poskytnuté služby.
Zároveň dTest upozorňuje na potenciální porušení zákona o ochraně osobních údajů (GDPR), neboť web neuvádí transparentní pravidla pro nakládání s osobními údaji. V této souvislosti má být informován Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ).
Požadované kroky: ČOI, ÚOOÚ i Policie ČR
dTest byl ve stížnosti požádán, aby se obrátil na:
- Českou obchodní inspekci (ČOI) kvůli podezření na klamavé obchodní praktiky,
- ÚOOÚ kvůli možnému porušení pravidel GDPR,
- a Policii ČR, neboť údajné chování může naplňovat znaky podvodu.
Například vyvolání dojmu, že poplatky jsou stanoveny právními předpisy, což není pravda, může být kvalifikováno jako podvodné jednání.
Co dělat, pokud jste byli poškozeni?
dTest doporučuje spotřebitelům, kteří se cítí poškozeni, aby:
- se obrátili na Českou obchodní inspekci – podání je možné i elektronicky přes www.coi.cz,
- případně využili mimosoudní řešení sporů (tzv. ADR) dostupné také skrze ČOI,
- a pokud vznikla škoda, zvážili i trestní oznámení na Policii ČR.