Brno: Ředitelka brněnské školky předala podvodníkům dva miliony korun v hotovosti. Přesto má nadále vytvářet strategii pro finanční gramotnost dětí. Může vedení, které selže v základní obezřetnosti, zůstat důvěryhodné?
Když zřizovatel důvěřuje a veřejnost platí: Ředitelka školky v Brně předala dva miliony v hotovosti neznámým lidem. A dál zůstává v čele instituce.
Případ, který působí jako scénář z laciného kriminálního filmu, je realitou z veřejného školství. Ředitelka brněnské mateřské školy se stala obětí známého podvodu, když po telefonátu s domnělým „kriminalistou“ vybrala z účtu školky dva miliony korun v hotovosti a osobně je předala podvodníkům.
Přes veškerá dlouhodobá varování ze strany policie i bank – že žádný úředník nikdy nežádá o předání hotovosti a že se podobné záležitosti nikdy neřeší po telefonu – ředitelka uvěřila.
❗Ředitelka nemá děti učit, ale nastavovat rámec. Jak ale může tvořit strategii pro finanční vzdělávání, když sama selže?
Úlohou ředitelky není přímo učit děti finanční gramotnosti. Jejím úkolem je vést školu, garantovat kvalitu výuky a vytvářet smysluplnou strategii včetně zavádění témat jako je odpovědné hospodaření a bezpečné nakládání s penězi.
Pokud však sama selže na tak elementární úrovni – naletí podvodníkům, předá miliony v hotovosti a uvěří zjevně nesmyslnému scénáři – jak může dál zodpovědně rozhodovat o koncepci vzdělávání?
Důvěra v instituci a její vedení je zásadní. A kde selže vedení, nemůže být mlčení a zlehčování odpovědí. Ředitelka by měla vyvodit osobní odpovědnost a ze své funkce odstoupit.
🕵️ Mlčení místo odpovědnosti
Policie, magistrát i zřizovatel školky zatím odmítají případ komentovat. Je to pochopitelné z hlediska vyšetřování. Z hlediska veřejnosti však zůstává otázka: Kdo nese odpovědnost za to, že školka přišla o dva miliony veřejných prostředků – a proč tato osoba stále řídí veřejnou instituci?