Česká armáda se chystá utratit více než 34 miliard korun za nové tanky Leopard 2A8, ale klíčová servisní smlouva stále chybí. Několik týdnů před volbami ministryně obrany Jana Černochová (ODS) tlačí na rychlý podpis kontraktu, přestože generální štáb dříve varoval před unáhleným nákupem. Historie ukazuje, že bez dobře nastaveného servisu může být moderní technika pro vojáky spíše přítěží než posilou.

Jana Černochová (ODS) porušuje zásady řádného hospodáře: drahé nákupy bez zajištěného servisu

Problémy se servisními smlouvami

Servisní smlouvy jsou často dražší než samotné nákupy techniky, ale ministerstvo obrany je systematicky uzavírá se zpožděním – někdy až roky po dodání. Tento přístup armádu v minulosti opakovaně poškodil:

  • Afghánistán a vozidla Dingo 2 – chybějící servis zkomplikoval opravy, vozidla byla pomalá a těžko udržitelná v misi.

  • Pandury – absence servisní smlouvy znamenala odstavení vozidel i při drobných závadách, protože jednání o údržbě se táhla.

  • CV90 – i po roce od podpisu smlouvy za 60 miliard není jasné, kdo a za kolik bude provádět servis nových švédských vozidel.

Zcela opačný příklad nabízí nákup izraelského systému Spyder: ten jako jediný obsahoval rovnou i dvacetiletý servisní kontrakt, čímž ministerstvo zajistilo stabilitu i kontrolu nákladů.

Aktuální problém s Leopardy 2A8

Česká vláda má krátce před volbami posvětit nákup 44 tanků Leopard 2A8 za 34 miliard korun. Přesto však ministerstvo obrany nevyjednalo servisní smlouvu. Podle harmonogramu by měla být uzavřena až kolem roku 2028, tedy v době, kdy už budou první tanky přicházet k českým vojákům.

Paradoxně přitom resort Jany Černochové podepsal smlouvu na servis starších tanků Leopard 2A4 v hodnotě až 7,5 miliardy korun jen pár hodin předtím, než schválil nákup nových Leopardů.

Politický a finanční kontext

Generální štáb už loni varoval, že nákup Leopardů je finančně neudržitelný a doporučoval projekt zastavit. Původní plán počítal se 77 kusy za více než 52 miliard korun, nyní se má koupit pouze 44 strojů. Jenže i tato „zmenšená“ varianta stále naráží na zásadní problém – absence servisní smlouvy.

Prezident NKÚ Miloslav Kala označil postup ministerstva za zásadní chybu. Podle něj má stát mnohem silnější vyjednávací pozici, pokud servisní podmínky domlouvá hned při nákupu. Opožděné jednání prý vede k vyšším cenám i horším podmínkám pro stát.