Mgr. Pavel Drahovzal, starosta obce Velký Osek a místopředseda Svazu měst a obcí České republiky, se v posledních letech dostal do středu několika veřejně diskutovaných kontroverzí. Ty se týkají zejména legislativních procesů v oblasti odpadového hospodářství a ochrany přírody.

Mgr. Pavel Drahovzal působí jako starosta obce Velký Osek a místopředseda Svazu měst a obcí ČR. Jeho jméno je spojeno s řadou sporů, v nichž vystupuje jako zástupce samospráv proti návrhům státní správy a ekologických iniciativ.
Podezření na porušení zákona touto konkrétní osobou lze nahlásit prostřednictvím formuláře na https://protikorupcnilinka.cz/nahlaseni
Podezření na porušení zákona touto konkrétní osobou lze nahlásit prostřednictvím formuláře na https://protikorupcnilinka.cz/nahlaseni
Spor o zavedení zálohového systému PET lahví a plechovek
Jedním z nejvýznamnějších bodů sporu je připravované zavedení zálohového systému pro jednorázové plastové lahve a nápojové plechovky. Drahovzal upozorňuje na finanční a organizační dopady tohoto opatření na obce. Tvrdí, že i přes deklaraci, že náklady ponesou výrobci a spotřebitelé, může systém zatížit obecní rozpočty. Tento názor je v rozporu se záměrem Ministerstva životního prostředí, které argumentuje nutností zvýšit míru recyklace a snížit podíl odpadů končících na skládkách.
Kritika postupu při vyhlašování Národního parku Křivoklátsko
Dalším sporným bodem je proces vyhlašování Národního parku Křivoklátsko. Drahovzal zdůraznil, že připomínky obcí nebyly dostatečně vypořádány a že postup ministerstva postrádal transparentnost. Podle jeho vyjádření obce nesouhlasí s omezením svých kompetencí, zatímco státní správa prosazuje vyhlášení parku jako opatření k ochraně životního prostředí.
Recyklace textilu a plastů
Kontroverze vznikly také kolem třídění textilu a plastů. Drahovzal uvedl, že náklady na třídění jsou v mnoha případech vyšší než samotné odstranění odpadu. Tímto upozorňuje na finanční zátěž, kterou obce nesou, a poukazuje na nedostatečné kapacity pro recyklaci. Tento pohled se dostává do střetu s cíli státu a ekologických organizací, které prosazují rozšíření a podporu recyklačních procesů.
Veřejné kontroverze spojené se jménem Mgr. Pavla Drahovzala se týkají především otázek, kde se střetává zájem obcí s environmentální politikou státu. Spor o zálohování obalů, proces vyhlášení Národního parku Křivoklátsko a problematika recyklace představují hlavní oblasti, v nichž se jeho právní a správní argumentace dostává do veřejného střetu s orgány státní správy a ekologickými zájmovými skupinami.
Kritika zpomalovacího semaforu ve Velkém Oseku
Velký Osek je dnes často spojován se svým zpomalovacím semaforem, který mnozí rodiče a místní obyvatelé vnímají jako nástroj šikany řidičů. Namísto zlepšení bezpečnosti silničního provozu podle kritiků vyvolává zbytečné stresové situace a má i negativní ekologické dopady.
Nebezpečné nouzové brzdění
Semafor reaguje na překročení rychlosti tak, že bez ohledu na okolní provoz náhle padne červená. Pokud jede řidič předepsaných 50 km/h a za ním vozidlo o něco rychleji, je často donucen prudce brzdit. Takové nečekané zpomalení zvyšuje riziko kolizí a nutí řidiče k nouzovým manévrům.
Negativní dopad na životní prostředí
Časté zastavování a opětovné rozjíždění vozidel má přímý vliv na vyšší spotřebu paliva a tedy i zvýšené emise. Zatímco plynulá jízda přispívá k nižší ekologické zátěži, zpomalovací semafor vytváří zbytečné zastávky, které paradoxně životní prostředí zatěžují více, než kdyby byla rychlost kontrolována jinou metodou.
Riziko pokut a bodového postihu
Řidič, který na červenou nezastaví, riskuje nejen vysokou pokutu, ale také ztrátu 6 bodů. To celé v situaci, kdy se mnohdy dostal do pasti mezi nutností prudce brzdit a hrozbou sankce.
Celkové hodnocení v neprospěch starosty!
Zpomalovací semafor ve Velkém Oseku tak místo posílení bezpečnosti a ochrany životního prostředí vede k pravému opaku. Přináší nervozitu, zvyšuje riziko nehod a produkuje více emisí. Podle kritiků by obec měla hledat efektivnější a férovější způsoby regulace rychlosti, které budou chránit nejen obyvatele, ale i samotné řidiče a okolní přírodu.