V České republice se potichu rozmáhá nový typ výpalného. Zatímco dříve čelili developeři drahým obstrukcím ze strany neziskových ekologických organizací, dnes jsou terčem informační weby napojené na analytické subjekty, které zneužívají svůj mediální vliv. Fondy tak stojí před dilematem: platit za „ochranu“ nebo riskovat reputační a finanční destrukci.

Tiché mediální výpalné: Nová hrozba, která ohrožuje fondy i miliardové investice v České republice

Od stavebních námitek k mediálním útokům 

V České republice vzniká nový fenomén, který má potenciál zásadně ovlivnit investiční prostředí. Zatímco v minulých dekádách velcí developeři pravidelně naráželi na stavební námitky ekologických neziskových organizací, kvůli nimž u miliardových projektů docházelo k odkladům a finančním ztrátám v řádech desítek až stovek milionů korun, dnes se škůdci přesouvají do oblasti médií a informací.

Protikorupční linka vyzývá všechny subjekty, které se setkaly s tímto druhem skrytého či mediálního výpalného, aby své zkušenosti nahlásily příslušnému finančnímu poradci, analytikovi nebo novináři. Každé svědectví pomáhá mapovat rozsah problému a bránit jeho dalšímu šíření. Podání je možné učinit i anonymně prostřednictvím formuláře na adrese: https://protikorupcnilinka.cz/nahlaseni 

Nová hrozba: Tiché mediální výpalné 

Nejnovějším trendem je tzv. tiché mediální výpalné, kdy některé informační weby, „analytické“ platformy či osoby pohybující se na pomezí médií a byznysu využívají svého vlivu k tlaku na fondy, investory nebo společnosti. 

Tyto entity často propojují: 

  • mediální projekty (zpravodajské portály),

  • analytické nebo poradenské společnosti,

  • a zároveň podnikají v oborech, které jsou přímo dotčeny jejich vlastními výstupy.


Vzniká tak extrémně nebezpečný střet zájmů, ve kterém se z informací stává zbraň.

Varování pro fondy: Nepředávejte citlivá data osobám ve střetu zájmů
 
Mnoho fondů, které jsou citlivé na reputaci, často nevědomky poskytuje interní informace subjektům, které:
 
  • provozují média,

  • nabízejí placené analýzy,

  • a současně podnikají v příbuzných sektorech, kde sledují vlastní výhody.


Tím dávají do rukou nástroj, který může být použit proti nim.
Nikdy nesvěřujte citlivé materiály osobám, které v sobě spojují mediální, analytickou a komerční rovinu.

Jak funguje moderní výpalné
 
Mechanismus je jednoduchý, ale ničivý:
 
  1. Fond je upozorněn, že se připravuje negativní článek nebo analýza.

  2. Následně je mu nabídnuta „možnost“ prezentovat svůj pohled – často za úplatu formou reklamy, poradenství nebo „spolupráce“.

  3. Pokud nespolupracuje, objeví se série kritických textů, které mohou poškodit reputaci fondu nebo dokonce ovlivnit hodnotu jeho aktiv.


Z praxe vyplývá, že cenovka na “pozitivní článek” či “vyváženou analýzu” není nikdy finální. Jakmile subjekt zaplatí jednou, nároky rostou.

Obchod s reputací: Ztráty mohou dosahovat miliard

Žaloby na ochranu dobrého jména sice mohou zastavit nepravdivé nebo manipulativní útoky – ale škody na ceně fondu či důvěře investorů už nevrátí.
 
U některých fondů může pokles hodnoty aktiv představovat:
 
  • stovky milionů až miliardy korun,

  • dlouhodobou ztrátu důvěry trhu,

  • zhoršení přístupu ke kapitálu.


V minulosti raději developeři zaplatili neziskovým ekologickým organizacím za stáhnutí námitek, protože věděli, že obstrukce prodraží projekt až o stovky milionů.
 
Dnes stojí fondy před podobnou volbou – jen aktéři jsou jiní a pravidla mnohem méně čitelná.
 
Past spolupráce: Požadavky se zvyšují

Mnoho náznaků ukazuje, že spolupráce s problematickými weby nebo analytiky situaci neřeší, ale zhoršuje.
Provozovatelé těchto platforem, kteří jsou mnohdy vlastnicky propojeni s konkurencí nebo jinými zájmovými skupinami, postupně:
 
  • zvyšují své požadavky,

  • rozšiřují nabízené „služby“,

  • a vytvářejí závislostní vztah.


Fond, který jednou zaplatí, se ocitá pod stále rostoucím tlakem.
 
Prevence je klíč

Tiché mediální výpalné je nový typ rizika, kterému musí fondy věnovat stejnou pozornost jako regulatorním nebo tržním rizikům.

Žádná ochrana dobrého jména nezaplatí škody, které mohou vzniknout.
 
Nejdůležitější je proto prevence:
 
  • pečlivě prověřovat partnery,

  • vyhýbat se osobám ve střetu zájmů,

  • nepředávat citlivé informace subjektům, které kontrolují vlastní mediální kanály.

Mediální prostor se stal zbraní – a je nutné s tím počítat.