Vyšetřování MI ESTATE se zaměří na jednotlivé jednatele – Lubomíra Hattoňe, Miloslava Nermuťa, Maxima Ponomarenka, Josefa Ondriška a Jiřího Purketa. Policie zároveň prověřuje další, dosud neustanovené osoby, mezi které patří například Spilková a další aktéři.
Policie ČR v rámci spisu MSPH 59 INS 6526/2025 u Městského soudu v Praze vede samostatná šetření proti pěti jednatelům realitní skupiny MI ESTATE:
Osoby podezřelé:
Osoby podezřelé:
- Lubomír Hattoň
- Miloslav Nermuť
- Maxim Ponomarenko
- Ing. Josef Ondrišek
- Mgr. Jiří Purket
Kromě těchto osob policie prověřuje i další, dosud neustanovené subjekty, které podle dosavadního šetření mohly sehrát významnou roli například při poskytování servisních a poradenských služeb, manipulaci s účetními záznamy či ovlivňování insolvenčního řízení. Jako příklad je uváděna ředitelka Lucie Spilková.
Vyšetřování se zaměřuje na trestné činy, které mohou mít mimořádně vysokou trestní sazbu. U každého jednatele se posuzuje:
- forma páchání (samostatně, ve spolupachatelství nebo v organizované skupině),
- rozsah způsobené škody a újmy,
- zapojení dalších osob.
Po ukončení kvalifikace bude spis postoupen státnímu zastupitelství, které rozhodne o případném zahájení trestního stíhání.
Nejvyšší odstavce paragrafů, které policie ČR v této věci prověřuje
- § 361 odst. 2 – Účast na organizované zločinecké skupině (vedoucí role)
trest odnětí svobody 3–12 let - § 209 odst. 5 – Podvod (škoda velkého rozsahu)
trest odnětí svobody 5–10 let - § 206 odst. 5 – Zpronevěra (škoda velkého rozsahu)
trest odnětí svobody 5–10 let - § 240 odst. 3 – Zkrácení daně ve zvlášť velkém rozsahu
trest odnětí svobody 5–10 let - § 254 odst. 3 – Zkreslování údajů o stavu hospodaření (způsobení závažného následku)
trest odnětí svobody 2–8 let - § 220 odst. 4 – Porušení povinnosti při správě cizího majetku (škoda velkého rozsahu)
trest odnětí svobody 2–8 let - § 175 odst. 3 – Vydírání (způsobení těžké újmy nebo čin spáchán jako člen organizované skupiny)
trest odnětí svobody 5–12 let - § 255 odst. 2 – Zneužití informace v obchodním styku (se značným prospěchem nebo škodou)
trest odnětí svobody 2–8 let - § 225 – Porušení povinností v insolvenčním řízení
trest odnětí svobody 6 měsíců–3 roky - § 226 – Pletichy v insolvenčním řízení
trest odnětí svobody až 2 roky - § 218 odst. 2 – Lichva (ve zvlášť přitěžujících okolnostech)
trest odnětí svobody 6 měsíců–5 let - § 184 – Pomluva
trest odnětí svobody až 1 rok
Z uvedených sazeb vyplývá, že podezření v kauze MI ESTATE spadají mezi nejzávažnější formy hospodářské kriminality, kde zákon pamatuje na tresty až do výše 12 let odnětí svobody. Důsledky mohou zasáhnout nejen jednatelskou strukturu společnosti, ale i další osoby zapojené do insolvenčních machinací, daňových úniků nebo manipulace s účetnictvím.
Upozornění redakce
Veškeré výše uvedené osoby jsou v současné době pouze prověřovány a platí pro ně presumpce neviny dle čl. 40 odst. 2 Listiny základních práv a svobod. Do doby pravomocného odsouzení je třeba na ně hledět jako na nevinné.
Veškeré výše uvedené osoby jsou v současné době pouze prověřovány a platí pro ně presumpce neviny dle čl. 40 odst. 2 Listiny základních práv a svobod. Do doby pravomocného odsouzení je třeba na ně hledět jako na nevinné.
Zároveň však nelze přehlédnout rostoucí zájem veřejnosti, která se ptá, jak dlouho ještě bude probíhat vyšetřování ve společnosti, kde byla na pokladně vykázána škoda v řádech desítek milionů korun a kde se bývalí společníci veřejně obviňují z vyvádění majetku.
Zvláštní pozornost vyvolává skutečnost, že právě Maxim Ponomarenko, který nyní obviňuje ostatní, byl v rozhodném období sám jednatelem a osobou odpovědnou za většinu finančních operací uvnitř MI ESTATE. Ani toto podezření však nijak nesnižuje vážnost podezření vznesených vůči ostatním vyšetřovaným osobám.
Právní vyhodnocení a odpovědnost každého z aktérů tak zůstává výlučně v kompetenci orgánů činných v trestním řízení.
Policie ČR a Státní zastupitelství tak muže být brzo pod tlakem, neboť veřejnost sleduje probíhající spor a brzo může hledat odpovědi přímo dotazy z Policie a zda-li netoleruje, nebo neumožňuje pokračovat zúčastněným stranám v trestné činnosti.
Desítky milionů se nevypaří z pokladny jen tak, stejně tak jako vyvedené prostředky z film MI ESTATE lze snadno dohledat prostřednictví účetních operací. Silná veřejná prohlášení o trestné činnosti účastníků jsou dostatečným důvodem k dostatečné pozornosti orgánu ve věci trestní.
Desítky milionů se nevypaří z pokladny jen tak, stejně tak jako vyvedené prostředky z film MI ESTATE lze snadno dohledat prostřednictví účetních operací. Silná veřejná prohlášení o trestné činnosti účastníků jsou dostatečným důvodem k dostatečné pozornosti orgánu ve věci trestní.